ביצוע מחקר

מכאניקת המחקר קיימת עבור שחקנים המעוניינים ברולפליי שרובו דיונים, חלוקת רעיונות, מציאת פתרונות יצירתיים והתמודדות  עם הלור והמטאפיזיקה של ליברה. 

מחקר בעולם של ליברה נועד ליצור מידע אמין שישמש את כלל המשתתפים במשחק ויהפוך בדרך זו או אחרת ל'קאנון' של המשחק. בעולם של ליברה ישנם חוקי טבע קבועים, והבנה שלהם היא חלק מהרולפליי המחקרי.

המחקר יכול להיות:

  1. ניסיון ליצור חפץ חדש עם תכונות מכאניות בעולם המשחק. לדוגמא: תותחים, סוג חדש של מגן המשחרר עננת-רעל…

  2. ניסיון ליצור תהליך או השפעה חדשה שלא הייתה קיימת בעולם. לדוגמא: מרפא למחלה מסתורית, תיקון פגמים בטקסט עתיק…

  3. ניסיון לגלות מידע על עולם המשחק. לדוגמא: מי הייתה המלכה הרביעית של ממלכת אורוק?

מידע למחקר מתקבל ברובו ממשחק מול דמויות בעלות ידע רלוונטי או הסמכה מתאימה. חוקרים ידרשו לאסוף עדויות, מסמכים וכו' מדמויות אחרות או מהספרייה. את המידע עליהם לאגד עם המנחים, ולקבל את התוצאה המתאימה למחקר שהתבצע.

על המכאניקה

השאלה היא-  'מה אני רוצה להשיג והאם יש לזה אפקט מכאני על עולם המשחק'. 

אם משתתפים אחרים במשחק חייבים לציית להשפעה הנחקרת, הרי שהיא מכאנית. 

לדוגמה:

  • 'יש לי דודה אמידה  בשבט הזאב בטאנדרול' – זוהי קביעה שאפשר לבחור אם להאמין לה או לא. גם אם היא מאוד מעניינת, אין לה השפעה מכאנית.

  •  החרב הזאת קסומה ומי שנפגע ממנה מת מיד' מחייבת שחקנים אחרים להתייחס לנושא – זוהי השפעה מכאנית.

אישורים-  כדי לבדוק אם המחקר שלכם מתאים לעולם המשחק והאם אפשר יהיה להעניק לו תוקף מכאני, יהיה צורך למלא 'הצעת מחקר'. המאסטרים יעברו על ההצעה לפני המשחק. לרוב ידרשו תיקונים כדי לוודא שציפיות השחקן תואמות את האפשרי בעולם המשחק. במידה ומחקר לא ניתן לביצוע, נשתדל להסביר למה.

טופס הצעת מחקר:  https://forms.gle/ipq7qf2dEmhc1Lf77

הגשת מחקר

 ניתן להגיש מחקרים לפני המשחק ובמהלכו. חשוב לציין כי זמן המאסטרים מוגבל, ולכן סביר שרוב המחקרים שיוגשו במהלך המשחק יאושרו בקצב איטי מאוד, ומומלץ בחום להגיש אותם מראש.

מחקר במהלך המשחק– 

  1. מטרת המחקר – מנסחים את היעד אליו שואפות הדמויות, ומבצעים תיאום ציפיות בנוגע לקושי המחקר וסוג התוצאה הרצוי. יתכן והרעיון ידחה, או ידרש לעבור שכתוב. לאחר מכן על השחקן לאסוף קבוצת חוקרים ומשאבים דרושים, ולבצע את משחק המחקר התיאורטי.

  2. הצגת התיאוריה –השחקנים מגיעים עם התיאוריה למנחה. המנחה יכול:

    1. לקבל את התיאוריה והמחקר.

    2. להעיר הערות- התיאוריה המוצגת לא תוביל לתוצר הרצוי. השחקנים רשאים לחזור לשלב הקודם על מנת לשפר את התיאוריה שלהם, או להמשיך לשלב הבא ולראות מה קורה.

    3. לדחות את התיאוריה- במצב זה התיאוריה אינה תואמת את המחקר. המנחה יציע כיווני פעולה חלופיים.

  3. איסוף משאבים – הדמויות אוספות את המשאבים (ידע נוסף, סחורות ותוצרים, שימוש בעמדות), לפי דרישת מנחה.

  4. תוצאות המחקר–  לעמדת המנחים מגיע שחקן יחיד בשם הקבוצה, מגיש את המשאבים לביצוע המחקר, ואת שרשראות המלומדים של כל המשתתפים. המנחה קובע את תוצאות המחקר לפי רמת הסיכון (ראה מטה). כל מחקר מקבל תוצאה ויכול להיגמר בהצלחה, בכישלון או בהשלכות אחרות.  על הדמויות להתמודד עם התוצאה. במידת הצורך, מאסטר יגיע לתת הנחייה נוספת בשטח או לוודא שנאפסים מגיבים לפעולות הדמויות. 

משאבים שעשויים להיות נחוצים למחקר:

  1. נקודות ידע תיאורטי של דמויות. כל דמות שתורמת נקודת ידע אחת  או יותר – נחשבת כמשתתפת במחקר.

  2. סחורות ותוצרים – עץ, זכוכית, פלדה, נשמות וכן הלאה. כל חפץ בעל משמעות מכאנית יכול להיות משאב. במרבית המקרים, משאבים אלו מתכלים. 

  3. שימוש בעמדות עבודה מסוגים שונים.

  4. ידע דמות מיוחד – התמחויות ספציפיות בלמדנות, או מחקרים מקדימים.

שרשרת המלומד

כל דמות מקבלת בשקית הדמות שלה שרשרת מלומד עם חרוזים התואמת את דירוגי התיאוריה של הדמות. חרוז אחד לכל דרגת תיאוריה של הדמות.

שרשרת מלומד נועדה לשימוש המאסטרים על מנת לקבוע את רמת הידע של הדמויות המשתתפות במחקר. אנא הביאו את השרשראות של כל המשתתפים במחקר. 

סיכון במחקר

כל מחקר בעולם של ליברה כרוך בסיכון כזה או אחר. על מנת לקבוע את רמת ותוצאות הסיכון, ישנה בעמדת המאסטרים חבילת קלפי סיכון והזדמנות. בסיום כל מחקר השחקן שולף מן החבילה קלפים בהתאם לרמת הסיכון של המחקר שנערך. רמת הסיכון נקבעת לפי כמות המשתתפים (יותר משתתפים- יותר סיכון) ומורכבות המחקר (לשיקול המאסטרים).

בפרויקט בסיכון נמוך יש שליפה אחת, בסיכון בינוני שתי שליפות, בסיכון גבוה, שלוש שליפות.

 

סגירת תפריט