ידע תיאורטי

בעולם של ליברה ישנן שש משפחות של מיומנויות, המייצגות יכולות מעשיות וידע תאורטי בנוגע לתחומים שונים בעולם המשחק:

  • מלחמה
  • רפואה
  • למדנות
  • שגשוג- מסחר/נוכלות
  • שלטון- השפעה/ עושר
  • מסתורין

דמות בעלת יכולת פרקטית מסוגלת לפעול בהתאם לכישורים שרכשה, ידע תאורטי הוא שמאפשר לדמות להשתתף במחקרים, להמציא המצאות,  ולפעול על מנת לקדם את ההבנה בתחומה.

מידע על האופן בו ניתן לבצע מחקרים ניתן למצוא בעמוד ביצוע מחקר.

קניית יכולות פרקטיות אוטומטית מביא לדמות דרגת ידע תיאורטית שווה לדרגת היכולת הפרקטית.

דמות שזה המשחק הראשון שלה אינה יכולה להחיל עם יותר מ-4 דרגות תיאורטיות בתחום יחיד

יתרונות הידע התאורטי- מיומנות תאורטית מאפשרת לדמות לתרום למחקרים, ניסויים ויצירות חדשות בעולם של ליברה. הפיכת ידע תאורטי לפרקטי עולה נקודת דמות אחת לכל רמה.

עלות ידע תיאורטי

דירוג

סה"כ עלות ידע תיאורטי

1

1

2

2

3

3

4

5

5

7

6

9

 

תחומי ידע וכישרונות

מלחמה

דרך הלוחם מעצבת דמות אשר מתמחה בהתגוננות וגרימת נזק ישיר לדמויות אחרות באמצעות אלימות. בעולם של ליברה אין מחסור בלוחמים ממגוון סגנונות, מאנשי צפון אוחזי גרזן, דרך פרשים רכובים וכלה בקשתים שוכני יערות – המשותף לכולם היא הדיסציפלינה הדרושה כדי לאחוז בנשק ולהשתמש בו ביעילות. דמויות עם נקודות ב'מלחמה' רוכשות ידע על שימוש במגוון כלי נשק וציוד מלחמתי ויכולה להשתתף לא רק במלחמה וקטל, אלא גם במחקר ומחשבה על קידום הטכנולוגיה הצבאית.

סולם כשרון:

  1. לוחם טירון או ירוק, שסיים את הכשרתו אבל טרם חווה קרבות רבים.
  2. לוחמת רגלית, נושאת חרב או קשת בצבא סדיר.
  3. גלדיאטור בעל ניסיון, לוחם רחוב משופשף, סייפת בעלת כשרון.
  4. אשת זירות בעלת שם מקומי, קצב בשדות הקטל, אביר חד-קרן, מפקד צוות לוחמים.
  5. יד ימינו ואגרוף הברזל של ראש השבט, אלופת הסייף האלפית, טקטיקן מחונן.
  6. מומחה לחימה בעל שם ומעמד החורגים מן התרבות בה גדל.
תחומי מחקר לדוגמא:

טקטיקות מצור, תכנון ציוד צבאי, בליסטיקה של קליעים, דינמיקה של מוראל, לוגיסטיקה צבאית, סגנונות לחימה היסטוריים.

נקודות למחשבה:

  1. באיזה כלי נשק התאמנת?
  2. מי לימד אותך להילחם? למה?
  3. מה הוביל אותך לעסוק במשלח היד של הלוחם?
  4. מהו המיגון המועדף עליך? מאיפה מצאת אותו?
  5. באיזה קרבות כבר השתתפת? מהם המעללים שבהם תתפאר עם חבריך בפונדק?

רפואה

בכל תרבות בעולם של ליברה, מאז ומעולם, היה צורך במרפאות ואנשי חכמה שימצאו פתרון לבעיות ולפגעים של הגוף בן התמותה. בעלות הידע פיתחו מגוון השקפות כיצד יש לתקן את החוליים ולאזן את גורמים להם. ממרקחות בריאות ועד השבת האיזון לנפש פצועה, רופאים מטפלים בסבלות העולם. דמות הרוכשת ידע שכזה תוכל לעסוק בסיוע לדמויות אחרות להתגבר על הנזקים שמצטברים במהלך המשחק ואף לחקור ולפתח את עולם הרפואה של ליברה.

סולם כשרון:

  1. מרפא זעיר, אחות רחמנייה – טיפולים פשוטים כדי לעזור לסובל.
  2. ידעונית כפרית, שוליה רפואי באקדמיה, מתלמדת אצל הכוהנת, בעלת ידע וביטחון, אך אמצעים מוגבלים.
  3. גלב בבית האצילים, חוקר פרטי מטעם המשמר המנתח גופות.
  4. ידעונית רחוב עתירת ניסיון, מורה באקדמיה בפקולטה לרפואה.
  5. חוקר רפואי מטעם האצולה
  6. רופאה אישית לאצולה החשובה, ידעוני מאזורי המגיפה.
תחומי מחקר לדוגמא:

פיתוח טיפול במחלה נדירה, יצירת כלים לטיפולים רפואיים מורכבים, יצירת מפות אנטומיות מדוייקות של יצורים לא מוכרים.

נקודות למחשבה:

  1. מהו הסגנון הרפואי של הדמות? כיצד היא רכשה אותו?
  2. האם היא פועלת מתוך אלטרואיזם? מניעים אחרים?
  3. באיזה מן מפגעים הדמות טיפלה בעבר? למה?
  4. מה הם העקרונות המנחים אותה בטיפול במקרה חדש?

למדנות

יופי, אדריכלות, פילוסופיה של הטבע, היסטוריה, שפות, לוגיקה ועוד – מלומדים בעולם של ליברה צוברים ידע לאט ובקפדנות, מאבחנים את האמיתות ומתאימים תיאוריות בהתאם לתצפיות… או להיפך. דרך הספרים מובילה את הדמות להתעסק עם הדרך בה דברים קורים בליברה, לא תמיד בהקבלה גמורה לעולם הרגיל. מגנטיות, חשמל, ואפילו בעירה עובדים באופן מעט שונה בליברה, והמדעים הקלאסיים מתפקדים בצורה הגיונית, אך מוטה. בין אם מדובר במחקר עבור ידע טהור ובין אם מדובר בניסיון למצוא פתרונות פרקטיים עבור הבעיות של העולם – זהו עסקו של המלומד.

סולם כשרון:

  1. מתרגמת טקסטים, לבלר בדואר, מספר סיפורים נודד.
  2. שוליה באקדמיה, אשת סוד בחוג האצולה, חינוך אצולה 'איכותי'.
  3. חינוך אקדמי מוצק, קריאה רעבתנית בילדות, מספרת סיפורים עם שנים של הקשבה.
  4. מורה באקדמיה בפקולטה לפילוסופיה של הטבע, מנסחת חוזים מלכותית, בעלת ספרייה פרטית.
  5. מלומדת בעלת שם בחצר אצולה, חוקר אקדמי בחצר הקיסר.
  6. בעלת סמכא בתחום ידע עם שם עולמי, היסטוריון ממליך-מלכים.
תחומי מחקר לדוגמא:

מציאת מידע אזוטרי במחקר בספרייה, תכנון מבצר גבול מורכב, פתרון ליצירת נסך מתכת חדשה בעלת תכונות משונות.

נקודות למחשבה

  1. היכן למדת את אוצר הידע שלך? מדוע?
  2. מי מימן את לימודך, ומה את חייבת לה?
  3. האם פרסמת מחקרים בעבר? האם הם נמצאים בספרייה הלבנה?
  4. מי הם החוקרים שבהם את רואה קולגות? למה?
  5. האם העמדת תלמידים לתפיסתך?

מסחר \ נוכלות – שגשוג

שגשוג הנו המרדף אחרי רווחה חומרית בין אם באמצעים המקובלים (מסחר) ובין אם באמצעים פחות כשרים (נוכלות). ידע בתחום השגשוג מאפשר לדמות להשיג סחורות ולהשתמש בהן כדי ליצור עושר, ולהשיג עוצמה אישית בעזרת שימוש נבון בידע והכרה של יחסי הכוחות המסחריים בתוך המשחק. רוכלים זעירים יחזיקו רמות נמוכות של נוכלות, נסיכות סחר יכולות להשיק קרוואנים ונתיבי עושר בין אומות.

שימו לב שאין צורך לקנות פעמיים את הידע התאורטי, דמות שהיא נוכלת יכולה לקנות נקודות במסחר בעלות של 1 לנקודה.

סולם כשרון:

  1. אצן סמטאות, שוליה באיגוד סוחרים.
  2. עוזר לבעלת החנות, רוכלת נודדת, מבריחה על נהר הווסטור.
  3. נוכל מבטיח מלייבון הישנה, סוחרת שנהב טאנדרולית
  4. יבואנית חיטה מוואן הסה,  ספק חומרים אלכימיים מפוקפקים
  5. בעל בית סחר נורמנדי, אשת מנהל בבית אצולה ותיק.
  6. נציג סחר רשמי מטעם החצר הליראלית, ספקית תה אפלולית.
תחומי מחקר לדוגמא:

תכנון נתיבי מסחר חדשים, מציאת מקורות לסחורות, מציאת פתרון למשבר כלכלי מקומי, לוגיסטיקה למשלחת מחקר או ליישוב חדש.

נקודות למחשבה

  1. מה היה ההון הראשוני שלך? איך השגת אותו?
  2. מה הסחורות החביבות עליך? למה?
  3. מי הם אנשי הקשר שלך מחוץ לפסטיבל?
  4. למה את מחפשת עושר? ולמה בעזרת מסחר?
  5. האם יש לך קווים אדומים? חומרים בהם לא סוחרים? מה גרם לך לחצות אותם?

מסחר ונוכלות הם תחומי פרקטיקה שונים השואבים מאותה תיאוריה. לכן דמות יכולה לקחת רמות פרקטיות של מסחר ורמות פרקטיות של נוכלות במקביל וללא הגבלה זו על זו. את התאוריה על הדמות לרכוש פעם אחת בלבד, ולשלם נקודה נוספת עבר כל רמה פרקטית במסחר או בנוכלות.

לדוגמה, דמות שמשקיעה 3 נקודות בשגשוג יכולה לקבל את רמת התאוריה הראשונה ואת הרמה הראשונה הן בנוכלות והן במסחר. ( נקודה אחת על תיאוריה, ושתי נקודות נוספות, אחת לכל תחום ידע פרקטי).

דמות שמשקיעה 5 נקודות יכולה לקנות את הרמה השנייה בתיאוריה ובמסחר, ואת הרמה הראשונה בנוכלות, או להפך (את שתי הרמות הראשונות בתיאוריה ובנוכלות, ואת הרמה הראשונה במסחר).

 

עושר, השפעה – שלטון

דמויות עם דירוגי עושר והשפעה מחזיקות בנכסים החומריים של העולם – מטבעות קשים ושטרות בעלות על עמדות ונכסים. בין אם מדובר בארנק המסעות של אצילה מנורמנד , חסכונות חייו של פועל-יום מלייבון הישנה, או שטרות בעלות של אציל אלפי תושב העיר. עושר והשפעה הוא מדד להבנה של הדמות את מעמדה שלה ושל אחרים בעולם ההיררכי של ליברה, בין אם מדובר ברחובות לייבון או בפיורדים של מערב טאנדרול.

סולם כשרון

  1. היכרות עם המשמר המקומי \ ארנק הוצאות רזה לפסטיבל
  2. ידידים במקומות גבוהים \ חסכונות הבילוי של בעל מקצוע
  3. מעמד אצולה זוטרה \ שטר חוב של אציל זוטר, בעלות על דוכן עסקי.
  4. הבנה בנבכי השלטון המקומי \ ארנק ההוצאות של אצילה מבקר.
  5. מעמד של אצולה בינונית \ כספי הפסטיבל של סוחר אמיד.
  6. קרבה למנהיגי האומה \ דמי תרומה למקדש עשיר.
תחומי מחקר לדוגמא:

מחקר אילן יוחסין מפורט, תכנון למבצע צבאי מורכב, הצעה לרפורמה שלטונית, טיפול בנכסים של משפחה עשירה.

נקודות למחשבה

  1. מי הם קרוביך, האם הם חולקים את מעמדך הנישא?
  2. כיצד קיבלת את ממונך? האם יש לך חובות עקב כך? נאמנות?
  3. מי היא האצולה המקיפה את דמותך? מה דעתך עליה?
  4. מהן המחויבויות שיש לדמותך עקב מעמדה ועושרה?
  5. מה יחסך לאלו שלא שפר עליהם גורלם?

 

מסתורין

עיסוק בכל הנוגע לתחומי הידע שנוגעים לעצמה על טבעית מכל סוגיה. בין אם מחקר העוסק בתופעות הכישוף האנושי, כהונה אלפית, קסמו של הקריסטל או הראקציה במבחנת האלכימאי. מחקר המסתורין מהווה את אבן המעבר לכל תחום המעוניין ליצור ממשק בין אומנויות הכישוף, הכהונה והאלכימיה, לבין מלאכות ארציות יותר.  נקודות ידע במסתורין מייצגות את הכרת הדמות את המחקר והתאוריה של התחומים העל טבעיים: מה גורם ללחש לפעול כפי שהוא פועל? מה במבנה הטקס יוצר את ההשפעה על המושא?
שימו לב שאין צורך לקנות פעמיים את הידע התאורטי, דמות שהיא כוהנת יכולה לקנות נקודות במאגיה בעלות של 1 לנקודה.

סולם כישרון

  1. פרח כהונה, שוליית מכשף
  2. קוסמת עם מעט ניסיון, כהן כפרי
  3. כוהנת המשרתת במקדש העירוני, קוסם שסיים את לימודיו תחת מורה קשוח
  4. איש דת שיצא לחפש הארה לאחר שנים ארוכות במקדש, כושפת על סף תגלית חשובה
  5. מג קשישה מן היערות, אוראקל המייעצת לאצולה.
  6. כוהן מהמעגל העליון של אחת הדתות, רבת-מג ממקימיו של מסדר כישוף.
תחומי מחקר לדוגמא:

מחקר ליצירת חפצי קסם חדשים, מציאת עובדות על תרבות מיסטית, מחקר כישוף ריטואלי רב רושם, ניסוי בטיפול ברכיבים אלכימיים חדשים.

נקודות למחשבה

  1. מה הקסים אותך באומנויות המסתורין?
  2. אחרי איזה אידאל את רודפת? מאיזו פילוסופיה אתה שואב?
  3. מה היחס לאומנויות המסתורין במקום ממנו אתה מגיע?
  4. ממי למדת? האם מדובר במוסד, מורה בודד, או שמא בניסוי וטעיה?
  5. מה דעתך על העוסקים האחרים במסתורין שאינו מסוגך?

 

סגירת תפריט