יצירה 

מכניקת היצירה מאפשרת לשחקנים ליצור חפצים שיש להם השפעה מכאנית, בין אם דרך המסחר, המחקר או לצורכי שימוש מעשי בין דמויות. ההבדל המהותי בין הקטגוריות השונות הוא סוג המשחק והדמויות איתם באות בתקשורת היוצרות והיוצרים.

חפצים משחקיים בעלי השפעה מכאנית הינם תמיד:

  • חפצים שאפשר למסור לאחרים (בין אם בגניבה, בסחר, בביזת גופה או אחרים)
  • חפצים שאינם מהווים סכנה (עוברים תקן במידה של נשק, מתוחזקים כיאות במקרים אחרים)
  • חפצים שהשימוש בהם מוסכם מראש בהגעה למשחק וגרימת נזק אינה מהווה הפרעה למהלך המשחק.

על פי רוב, חפצים אלו יהיו מטעם המשחק, מסומנים ומוכרים אבל ייתכנו גם חפצים שהביאו שחקנים איתם, שחקנים אלו יסומנו במדבקות צבעוניות וכרטיסיות-השפעה יחוברו אליהם במידה ומדובר בחפצים בעלי השפעה לא סטנדרטית.

באחריות השחקן להביא ספר מתכונים ולמלא אותו, ספר כזה לא יסופק על ידי המשחק.

דברים שחפצים עושים – הכרטיסיות

למרבית החפצים שניתן ליצור יש אפקטים שונים על המשחק. מעבר לשימושיות הברורה של חרב, מגן, שריון ושאר כלים גדולים וברורים – יש הרבה חפצים פחות ברורים. מגילות עוצמה המכילות לחשי קסם, שיקויים הגורמים גרדת בלתי נשלטת וקמיעות המגינים על הנפש אבל פוגעים בגוף. יש לא מעט כאלו, לחפצים שאינם ברורים יש כרטיס שאמור להסדיר את האפקט המשחקי שלהם.

בכל מקרה, גם אם משהו כתוב על כרטיס, מילת המאסטר היא המילה האחרונה בדיון, יש לנו סיבה לכך ונשמח להסביר. אחר כך. אחרי שהסצינה נגמרה ואפשר לבוא חשבון ולדבר.

מה אפשר להכין במשחק

לדברים בעלי השפעה משחקית יש צורך ב'מתכון' שהוא קוד אותו יש לזכור ולהביא אל המנחים כחלק מכל תהליך יצירה.

יהיה לכל יוצרת ספר מתכונים מסודר בדמות מחברת או ספרון כפרופ למשחק. זה מעניק השראה ותחושה אמיתית למקצוע היצירה של הדמות.

מתכונים מוכרים יהיו זמינים באתר בעמוד הזה.

התוצר הסופי מתואר במתכון. אם זאת, שחקנים רשאים להחליף את המוצר הסופי במשהו שיותר מתאים לאופי הקבוצתי שלהם, בתנאי שהחפץ מאושר על ידי המאסטרים. בעוד שמגילת קסם היא קונספט אנושי, אלפי יער עלולים לחרוט על חתיכת עץ וביטאל יביאו מלאכת מחשבת עשויה ברזל דק כתחרה

במשחק ישנם מספר כשרונות שכל אחד מהם מיתרגם בין השאר ליכולת של הדמות לתרום ליצירתם של דברים:

דרך הלוחם -> מלחמה – יצירה של כלי נשק, שריון, תכנון של כלי מלחמה ודברים הקשורים לכיבוש והרס.

מסחר \ נוכלות -> שגשוג – תכנון של מסלולי סחר, כלי ייצור עושר למיניהם וטיפול בעושר מחצבי ופיזי.

אלכימיה \ כהונה \ מאגיה -> מסתורין – טיפול בכל נושאי העל טבעי, מחקר בדברים שטבעם קסום.

למדנות -> יצירה – תכנון וביצוע חפצים מורכבים, יפים במיוחד, מבנים וארכיטקטורה ומוצרים בעלי השפעות אזוטריות שאינן קסומות בטבען.

השפעה -> שלטון – ניסוח הסכמים, טיפול בארגונים, ניהול נכסים, הוצאה לפועל של תוכניות.

רפואה – > רפואה – יצירת כלים לטיפולים רפואיים מורכבים, יצירת מפות אנטומיות מדוייקות של יצורים לא מוכרים.

שרשרת מלומד

לכל דמות כמעט במשחק תהייה 'שרשרת מלומד' המייצגת את הידע התיאורטי של הדמות בתחומי המחקר השונים במשחק. יהיו חרוזים שונים על השרשרת המייצגים, כל אחד בתורם, נקודה אחת של ידע תיאורטי. ידע זה הוא משאב שלא מתכלה המשמש לצורכי מחקר ויצירה של חפצים שונים.

לדוגמא, לדמות עם דירוג 3 תיאוריה ב'דרך הלוחם' יהיו 3 חרוזים בתחום הידע 'מלחמה'. לדמות עם 5 רמות תיאוריה ב'למדנות' יהיו 5 חרוזים המייצגים למדנות. חשוב לזכור שדמות שרוכשת ידע פרקטי, מקבלת גם ידע תיאורטי באותו הדירוג.

בנוסף ישנם עוד שישה חרוזים מיוחדים המייצגים כל אחד בתורם תחום ידע מיוחד באספקט הלמדנות שנרכש רק בעזרת לימוד פרקטי. למידע נוסף בנושא זה – אפשר לקרוא בפרק על למדנות.

איך יוצרים בפועל

דמות שיש לה מתכון, ידע ומשאבים ליצור דבר מה תגיעה לעמדת מאסטר יצירה, תעביר את המשאבים, תציג את דירוגי הידע (בחרוזים משרשרת המלומד) ותקבל בתמורה את התוצר או המידע הרלוונטי. שחקנים המעוניינים לעשות שימוש בחפץ שאינו חפץ משחקי נדרשים לקבל אישור לכך בעמדת היצירה

אין 'תקופת צינון' מיוחדת עבור חפצים, כך שמי שרוצה ליצור כמות, פשוט יצטרך להביא הרבה משאבים למנחים מראש. עם זאת, מרבית הפריטים במשחק דורשים הכנה תיאורטית ולא רק החלפת משאבים בתוצרים. ההכנה הזאת מראש נקראת מחקר וניתן לקרוא על הנושא כאן.

נשקים שריונות ומגנים (שהביאו שחקנים מהבית לקנייה במשחק) אותם רוכשים מהיוצר יינתנו לשחקן הרוכש בעמדת מאסטר כלכלה שם יש להפקיד אותם מראש.

מתכונים ותיאוריה

כך נראה מתכון לחפצים רגילים במשחק:

יצירת נשק ארוך (רמה 1) – קוד Z003

  • ידע: מלחמה 3, למדנות 2
  • משאבים: ברזל 3, עור 2, עץ 1

על מנת לייצר נשק ארוך, יש להביא 3 חרוזי 'ידע מלחמה' ו-2 חרוזי 'ידע למדנות' וכן 3 ברזל, 2 עור ו-1 עץ. אין צורך להכפיל את הידע כדי לקבל שני נשקים ארוכים, אלא רק להכפיל את כמות המשאבים.

מתכון מורכב יותר עלול להיראות ככה:

עדשת מהות (רמה 3) – קוד 003A

  • ידע: מסתורין 6, למדנות 6, אומנויות היוצר, אהבת היופי, דעת החומר.
  • משאבים: חול (6), חומצה אלכימית, אבקת קריסטל (3 מנות), זכוכית וולקנית (2)
  • מבנים: סדנת עבודה עם שדרוג לטיפול בחפצים מיסטיים.

בנוסף המתכון צריך להיות רשום בספר המתכונים של הדמות במידה ואינו חלק מרשימת 'המתכונים הכלליים' שפתוחים באופן טבעי לכל מי שעוסק ביצירה. במידה והמתכון לא שם, יהיה צורך ללמוד אותו ממישהו שכבר יודע, או לפתח אותו מאפס. על מחקר אפשר לקרוא כאן. למידה של מתכון ממישהו אחר רשומה כאן.

שיתוף פעולה בין יוצרים

שיתוף פעולה בין יוצרים הוא פעולת חיבור – מחברים את דרוגי הידע שלהם ואם יש להם התמחויות למדנות, אפשר לצרף גם אותן. שיתוף פעולה כזה מניח שלפחות אחד מהיוצרים מכיר את המתכון ומסוגל להדריך את שאר היוצרים.

מתכונים ולימוד

קידוד מתכונים

למתכונים הללו יהיה קוד סידורי בן 8 סימנים שמתייחס למתכון הספציפי ומאפשר למנחים זיהוי מהיר של המתכון ובדיקה שלו מול המערכת הממוחשבת.

מתכונים נפוצים

כרשום לעיל כל יוצר במשחק מתחיל עם גישה לכל המתכונים הקלאסיים. הם יפורסמו בין השאר בעמדת המנחים ככה שאם שכחתם משהו, זה נמצא שם. מתכונים נפוצים מסומנים מסתיימים תמיד באות Z.

מתכונים אישיים

מתכונים אישיים, מוצרי סחר מיוחדים והשפעות מכאניות אחרות הקשורות דווקא במחקרים – כל אלו מתכונים מיוחדים שיש לרשום בספרון המתכונים הפרטי.

חפצים קסומים, מוקסמים ואגדתיים (הגדרה)

חפצים טבעיים – העולם של ליברה הוא עולם מופלא, עם מגוון השפעות הנובעות מתופעות טבע שהיו נתפסות כעל-טבעיות – ישנם מגוון אדיר של חפצים שמנצלים תופעות טבע פלאיות אלו, בלי לדרוש התערבות של קסם מודע. למשל קמעות נגד רעל או פסלונים שמחזיקים עוצמה כוהנית.

חפצים קסומים – חפצים אלו הם כל חפץ 

יצירה בליברה

מכניקת היצירה מאפשרת לשחקנים ליצור חפצים שיש להם השפעה מכאנית לצורכי מסחר, מחקר ושימוש בין דמויות. חפצים משחקיים בעלי השפעה מכאנית הינם תמיד:

  • חפצים שאפשר למסור לאחרים ( בגניבה, סחר, ביזת גופה וכיו"ב)

  • חפצים שאינם מהווים סכנה (נשקים עוברי תקן, חפצים מתוחזקים)

  • חפצים ששימוש בהם מוסכם מראש בעת ההגעה למשחק, וגרימת נזק להם לא תפריע למהלכו.

על פי רוב, חפצים אלו יהיו מטעם המשחק, מסומנים ומוכרים, אבל ייתכנו גם חפצים שהביאו שחקנים איתם. חפצים אלו יסומנו במדבקות וכרטיסיות המבהירות מהו החפץ הזה ומהי השפעתו.

כרטיסיות- דברים שחפצים עושים

למרבית החפצים שניתן ליצור יש השפעות שונות  על המשחק. מגילות המכילות לחשים, שיקויים וקמעות שונים יצויידו במדבקה או פתק מטעם המאסטרים,  המבהירים את השפעתם המשחקית. במקרה של השפעות סותרות או חוסר הבנה, המילה האחרונה שייכת למאסטרים בשטח.

כיצד מתחילים?

לכל אמצעי משחקי בעל השפעה משחקית ישנו מתכון. את המתכונים על היוצר להביא עמו למנחה כחלק מתהליך היצירה על מנת לקבל את התוצר המוגמר ליד. במידה והתוצר הסופי אינו סחורה או חומר גלם, שחקנים רשאים להביא פרופ התואם יותר את אופי הקבוצה שלהם. 

כל מתכון מורכב משתי דרישות עיקריות: 

  • ידע נדרש: נגזר ממקצוע או ידע תיאורטי בהם הושקעו נקודות הדמות.

  • משאבים: סחורות או תוצרים הנדרשים כחומרי גלם.

אנו ממליצים בחום ליוצרים להכין מראש ולהביא ספרון או מחברת מתכונים משחקית כפרופ למשחק. המחברת הזו יכולה לשמש גם כמחברת מחקר לשחקנים המעוניינים בכך. כל יוצר במשחק מתחיל עם גישה לכל המתכונים הקלאסיים. הם מפורסמים באתר, ובמשחק עצמו בעמדת המנחים ככה שאם שכחתם משהו, זה נמצא שם. 

מתכונים מוכרים זמינים בעמוד הזה: 

ידע ושרשרת מלומד

לרוב הדמויות במשחק תסופק "שרשרת מלומד", המייצגת את הידע של הדמות בתחומי היצירה והמחקר השונים. כל תחום מיוצג על ידי צבע אחר, ומספר החרוזים משקף את מספר רמות הידע של הדמות באותו התחום. ידע אינו משאב מתכלה. 

כל דמות במשחק משקיעה נקודות במקצוע, וכל אחד מהם  מגביר את יכולתה של הדמות לתרום ליצירה של חפצים רלוונטיים, נקודת ידע תיאורטי אחת על כל רמה של מקצוע:

דרך הלוחם -> מלחמה – יצירה של כלי נשק, שריון, תכנון של כלי מלחמה.

מסחר \ נוכלות -> שגשוג – תכנון של מסלולי סחר, כלי ייצור וטיפול בעושר.

אלכימיה \ כהונה \ מאגיה -> מסתורין – טיפול בכל נושאי העל טבעי, מחקר קסום. 

למדנות -> יצירה – תכנון וביצוע עבור חפצים מורכבים, יפים במיוחד, ארכיטקטורה,  מוצרים אזוטריים שאינם קסומים.

השפעה -> שלטון – ניסוח הסכמים, טיפול בארגונים, ניהול נכסים, הוצאה לפועל של תוכניות.

רפואה – > רפואה – יצירת כלים לטיפולים רפואיים מורכבים, יצירת מפות אנטומיות, מחקר תרופות ומגפות.

 

דוגמא: לדמות של גנרל ותיק, בעל 5 נקודות בדרך הלוחם, יהיו 5 נקודות של ידע תיאורטי בתחום המלחמה.

שחקנים המעוניינים לשחק יוצרים/ חוקרים בלבד- ישנה האפשרות לקנות ידע תיאורטי בלבד בשלב בניית הדמות, בעלות מופחתת מעלות המקצוע הפרקטי. בנוסף, מקצוע הלמדנות מאפשר לרכוש התמחויות ייחודיות בתחומי יצירה ומחקר, הנחוצים ליצירה של חפצים ייחודיים והמצאות חדשות.

איך יוצרים?

אחרי הרולפליי המתאים, דמות שיש לה מתכון (הידע והמשאבים) ליצור דבר מה תגיע לעמדת מאסטר יצירה. שם תעביר את המשאבים, תציג את המתכון ושרשרת המלומד, ותקבל בתמורה את התוצר או המידע הרלוונטי. שחקנים המעוניינים לעשות שימוש בחפץ שאינו חפץ משחקי נדרשים לקבל אישור לכך בעמדת היצירה בשלב זה.

אין 'תקופת צינון' לתוצרים. על מנת ליצור כמות מסוימת, יש להגיע עם הכפולה המתאימה של משאבים לעמדת מאסטרים.  עם זאת, פריטים מיוחדים במשחק דורשים מחקר, ולא רק החלפת משאבים בתוצרים. 

נשקים שריונות ומגנים (שהביאו שחקנים מהבית לקנייה במשחק) אותם רוכשים מהיוצר יינתנו לשחקן הרוכש בעמדת מאסטר כלכלה, שם יש להפקיד אותם מראש.

 

מתכונים לדוגמה ומקרא:

מתכון פשוט נראה כך: 

נשק ארוך

  • ידע: מלחמה 3, למדנות 2

  • משאבים: ברזל 3, עור 2, עץ 1

כלומר- על מנת לייצר נשק ארוך, יש להביא בסך הכל 3 חרוזי ידע מלחמה ו-2 חרוזי ידע למדנות, ומשאבים: 3 ברזל, 2 עור ו-1 עץ. 

אין צורך להכפיל את הידע כדי לקבל שני נשקים ארוכים, אלא רק להכפיל את כמות המשאבים.

שיתוף פעולה בין יוצרים

שיתוף פעולה בין יוצרים הוא פעולת חיבור – מחברים את דירוגי הידע של כלל היוצרים  וההתמחויות שלהם בלמדנות, אם יש. שיתוף פעולה כזה דורש שלפחות אחד מהיוצרים מכיר את המתכון ומסוגל להדריך את שאר היוצרים.

מתכון מורכב, הדורש מספר יוצרים, נראה כך:

עדשת מהות

  • ידע: מסתורין 6, למדנות 6, אומנויות היוצר, אהבת היופי, דעת החומר.

  • משאבים: חול (6), חומצה אלכימית(1), אבקת קריסטל (3 מנות), זכוכית וולקנית (2)

  • מבנים: סדנת עבודה עם שדרוג לטיפול בחפצים מיסטיים.

כלומר- על מנת לייצר עדשת מהות, יש להביא:

  •  סך הכל 6 חרוזי ידע מסתורין, 6 חרוזי ידע למדנות, ויוצרים בעלי התמחות באומנויות היוצר, אהבת היופי ודעת החומר. 

  • 6 חול, שיקוי אלכימי (חומצה), 3 אבקת קריסטל, 2 זכוכית וולקנית

  • תג עמדה משודרגת- שדרוג חפצים מיסטיים.

 

מתכונים אישיים

מתכונים סודיים, מוצרי סחר מיוחדים והשפעות מכאניות אחרות הקשורות במחקרים – כל אלו מתכונים אישיים, שיש לרשום בספרון המתכונים הפרטי. דמויות שומרות לעצמן את הישגיהן, אלא אם קרה אירוע יוצא דופן שהשמיד את המתכון או הפך אותו לידע נפוץ.

יצירה של חפצים קסומים 

חפצים קסומים דורשים שימוש במנות קריסטל ,נקודות עוצמה של מטילי כשפים או כוהנים, וכן את הידע ב'מסתורין'. בהכנת חפץ קסום יש להביא את מנות אבקת הקריסטל שלמות למאסטר כלכלה יחד עם שאר המצרכים ולא לפזר אותן במהלך הרולפליי של הכנת החפץ. חפצים קסומים נהרסים לאחר פרק זמן מוגבל.

ניתן ליצור מגוון של השפעות קסומות בעולם. ניתן לשלב מגוון חפצים, לפי התרבות, הפרופ והמשחק ובלבד שהחפץ יהיה משחקי ומסומן בצורה ברורה לצופים מהצד.

חפצי קסם מתפוררים לאבק ומושמדים כליל כשהקסם פג או בחלוף פרק זמן מוגבל. חפץ פשוט יושמד תוך שבועיים, מלאכת מחשבת שיוצרה באופן אופטימלי ומחומרים יקרי ערך תושמד תוך חמישה חודשים. לא ניתן למנוע את התפוררות החפץ הקסום או להאריך את זמן חייו.

שדרוגי עמדות

שדרוג הוא סוג של מתכון, הנועד להעניק יתרונות לעמדה משחקית. כמו בכל יצירה אחרת ניתן להגיע עם מתכון מוכר, או עם בקשה לחקור את הדרך ליצירת מתכון חדש. על מנת לשדרג עמדה, צריכים להיות מעורבים במחקר שלושה יוצרים לפחות.

עמדה כגון מעבדה, מרפאה או סדנא,  יכולה להכיל שני שדרוגים, אך מתווסף לה מקום עם כל הרחבה (סוג של שדרוג). כל עמדה יכולה להכיל עד שתי הרחבות וכל הרחבה יכולה להכיל 2 שדרוגים. כלומר- כמות מקסימלית של שדרוגים בעמדה בודדת היא 6 (כולל שתי הרחבות).

שדרוג עמדות הוא תוצר מחקרי כמו כל מחקר אחר. שדרוגים שבוצעו במשחקים קודמים ישמרו למשחקים הבאים. כל שדרוג שכזה פותח אפשרויות מחקר חדשות מהווה נדבך נוסף בהתקדמות הקבוצה.

לדוגמה:

על מנת לאפשר לסדנת העבודה של פלוני לייצר פלדה משופרת, על פלוני להתקין בה כבשן משופר. השדרוג הוא "כבשן משופר". על פלוני לגשת לעמדת מאסטר יצירה, ולבצע מחקר על הדרכים בהם הוא יוכל לשפר את הכבשן שלו, או לחליפין לאתר מתכון קיים ואת המרכיבים, ולגשת איתם על מנת לרכוש שדרוג זה. לאחר שיותקן הכבשן המשופר, יוכל פלוני לייצר מגוון של חומרים יחודיים בשל השדרוג שהותקן בסדנא שלו.



סגירת תפריט