אלפי יער

כמו שאר האלפים של יבשת ליראל, אלפי היער הם בעלי אוזניים מחודדות, חיים ארוכים במיוחד בהשוואה לבני האדם וקצב ריבוי איטי יחסית. בקרב מי שבכלל יודע על קיומה של התרבות הזאת, נהוג לקרוא לה ה’סיילא’ – והיא תרבות שבטית עשירה ומגוונת לא פחות מתרבויות אחרות. כמו רוב התרבויות השבטיות שאינן מסוגלות להתחמש ולהתארגן לכדי קבוצות גדולות – הם גם נמצאים בעמדת נחיתות מול קרוביהם מהיבשת – האימפריה של ליראל, רובם יודעים שהאימפריה מעוניינת בשטחים הפוריים שלהם, ומחכה לשעת כושר כדי לכבוש אותם.

חייהם הארוכים להפליא של אלפי היער מעוררים בהם לא פחות השתאות ורצון לחיות. חיים ללא אתמול ומחר, עם שירים מעגליים ומסורות שבעל פה שלוטשו כדי להיחרט בזיכרון טוב מכל מילה כתובה. הם זקוקים לכך כדי לנוע בקלות בין העצים האדירים של מכורתם, קלי משקל. כבר דורות שאלפי היער חיים כנוודים, נמנעים ממגע עם האימפריה הדורסנית שמצפון להם. ככה לפחות יספרו מטיילים משבטים שאבדו והגיעו אל ממלכות האדם. הבוגרים והנבונים כבר מסוגלים לנוע בשטח בחן ובשטף, לקרוא את המקצב הטבעי של האיזור ולהשתלב בו ללא קושי, כטבע שני

הם חיים בשבטים שגודלים יכול לנוע בין 15 ל-50. הילדים מגודלים כ”ילדים של השבט” והקשר ההורי המרכזי שלהם הוא אימם, הקשר המשפחתי הקרוב שלהם הוא עם ילדי השבט האחרים הקרובים להם בשכבת הגיל (לרוב מדובר בהפרשים גדולים בגלל אורך ההריון האלפי). בגלל המודל החמולתי של החברה-הילדים יכולים למצוא מודל הורי גם כמעט בכל חבר שבט בוגר אחר. יחסי מין בקרב אלפי היער הם עניין חופשי וכללי – יחסים מונוגמיים הם אפשריים ואפשר גם בלעדיהם, ולכן הילדים לרוב מגודלים על ידי אימם או בצורה כללית על ידי השבט שכן הם לרוב לא יודעים מי מבין דמויות ההורה הרבות בחייהם הוא באמת אביהם, אך אין לדבר חשיבות. אלפי היער מגודלים לראות את עצמם כחלק בלתי נפרד משבט, הם לא יכולים בלעדיו והשבט יפגם בלעדיהם, ובמהלך חייהם הם מקדמים לא רק את עצמם אלה גם את טובת השבט שהוא המשפחה.

אין להם בעיה מובנית עם גזעים אחרים והם מתרועעים איתם כאשר ההזדמנות עולה- כנראה שהם גם היו מזדווגים איתם אלמלא היה הדבר אפשרי (ראו ערך בני כלאיים). לפעמים הם אפילו מסוגלים לקבל בן גזע אחר לשבט אבל יקחו את זה מאוד אישי אם לא יצליח להתאים את עצמו לנורמות השבטיות. הם לא תמיד טורחים להודיע לפני שהם מתחילים לראות במישהו “חבר שבט”. הם סוחרים עם גזעים אחרים אבל הדבר מסובך- אין להם מטבע והם משתמשים בשיטה של סחר חליפין כאשר השיקול הקובע הוא תמיד “מה השבט צריך”, הדרישות שלהם לא קבועות והסחר עימם הוא הפכפך ולא עקבי. על מנת לנהל סחר איתם יש לנסות להעריך מה הם יהיו צריכים באותו רגע נתון ולנסות להיענות לכך. זה מסובך, אבל זה שווה את המאמץ – אם הם יראו בסוחר חבר של השבט הם יתנו לו יחס טוב ומחירים טובים מאוד.

פליטים

אלפי יער הגיעו עם משלחת השייף לעיר לייבון ב501 לספירת העיר. הם התיישבו באיזור הספר של העיר.

“מוקפים בבני אדם, קל להאמין שקצב החיים משתנה. אבל כל עוד העונות מתחלפות בזמנן, השמש זורחת והתירס צומח, גלגל העולם על צירו סובב כפי שתמיד סבב. שנה אינה די זמן ללמוד ולהכיר את העיר הזו, על כמות האנשים האדירה שבה, כולם נושאים תואר או סיפור וכולם רצים מפה לשם ופועלים במהירות מסחררת. אבל אלפים היינו ואלפים נותרנו- ויש לנו את הזמן ללמוד.
אז אנחנו לומדים את הנהר הצלול, ואת האדמה הבהירה, ואת הקיץ-נטול-הגשמים. אנחנו לומדים את האנשים בני-האדם, שחייהם מהירים, ואת השייף, שחייהם כהרף עין. אנחנו לומדים את העיר, מורכבת ומפותלת ומשונה להפליא. אבל אנחנו נשארים מי שתמיד היינו ומי שתמיד נהיה.
אנחנו ‘סיילא’, כמו שקוראים לנו כאן. אלפים מהיערות העבותים, שבהם הגשמים עזים כל השנה, ילדיו של הנהר הרחב הנשפך לאוקיינוס. לב-שמיים ולב-אדמה הם המנחים את דרכינו, ועל דרכיהם אנחנו שומרים בתמורה. תמיד יש משקה ומקטרת לאורח באוהלינו, וסיפור לילד עייף בעת שהשמש קופחת.”

“השמש עולה, השמש יורדת.
העונות חולפות כמו גלגל- השמיים משתנים תמיד, אדמה טובה מצמיחה מזון ומספקת ציד, והנהר מספק דגים ואצות. איננו זקוקים לדבר נוסף. העולם ביתך, השבט משפחתך, והשמיים בכיפתם האינסופית תמיד מעליך.
האלפים הגבוהים מהצפון קוראים לנו ‘סיילא’, והם לימדו את בני האדם את השם הזה. יצורים מוזרים ומעניינים הם אלו- בליבם הלוהט, בתשוקתם ובנמהרותם. אנחנו עוד לומדים להתרגל לקצב-חייהם, כה שונה משלנו. זו עירם, גדולה מעשרים כפרים, מלאה אנשים, והם אלפים ובני אדם ושייף ואחרים, יותר משראינו כל ימינו. היא מוקפת עד אין-סוף בשדות ונהר אדיר ויער שעציו חלקים וגבוהים, במקום הסבך העמוק של הג’ונגל בו חיינו.
בקרוב תהיה זו שנה בדיוק מהרגע שנחתנו על החוף הזה, והגלגל יסתובב פעם נוספת. התירס שקצרנו יתייבש, ויגיע זמנו להיזרע בשנית. ושוב יהיה זמן רוחות-וזמן-תהפוכות”

סגירת תפריט