חוקי המשחק

הקדמה

לארפ (Live action role play) הוא משחק שבו כל שחקן משחק דמות שבנה לעצמו ומנסה להשיג ולקדם את המטרות והעלילה האישיות שלו תוך תרומה למארג שהוא הקבוצה והסיפור הכולל.

"אוף-פליי" או "חוץ משחק" הוא ביטוי המתייחס לכל מה שלא מתרחש בתוך עולם המשחק.

"אינפליי" או "תוך משחק" הוא ביטוי הכולל בתוכו את כל המתרחש בתוך המשחק עצמו.

אנחנו מצפים מכם לציית לחוקי האוף-פליי של המשחק, ולעמוד בדרישות האינפליי שלו.

"ציוד פלאף" או חפצים עם "השפעות פלאף" משמעם שאינם משפיעים בשום צורה מכאנית על הדמות, אם חשבתם להביא כאלה חשוב אפילו יותר שתקראו הכל לעומק כדי להבין מה היא המכאניקה המשחקית.
בכלליות יש לשים לב ולקרוא כדי להבין במה תתקלו במשחק עצמו כדי להבדיל דברים ששחקנים מכניסים למשחק מהדברים הבנויים במשחק על ידי המארגנים.

חוקי אוף-פליי

 

  1. את הדמויות במשחק משחקים שחקנים, שהם גם בני אדם, וזכאים לכבוד ככאלה. כבדו את גופם, מרחבם האישי, ורכושם. גלו רגישות, שימו לעצמכם גבולות וכבדו את המילה "לא".
  2. שחקן שחווה פגיעה מעברות על המוגדר בחוקי ישראל (גרימת חבלה, גניבה או הטרדה) מתבקש לפנות למנחים, וילווה בתהליך הגשת תלונה במשטרה במידה ויהיה מעוניין.
  3. "חדל!" – במידה ויש חשש אמיתי לפציעה או סכנה רצינית יש לעצור את המשחק ולצעוק "חדל!", השארו לעמוד והרימו יד כדי לסמן למנחים וצוותי החירום של המשחק את מיקומכם. אם שמעתם את המילה "חדל!" נצעקת בקרבתכם, חזרו עליה ועצרו הכל על מנת לאפשר לצוות המשחק לאתר את מי שזקוק לעזרה.
  4. עזרה ראשונה – במידה ואתם זקוקים לעזרה רפואית (אתם ולא דמותכם), אנא פנו למאסטר או לחובש בעמדת המאסטרים. שחקנים הסובלים מפציעות אשר לא ניתן לטפל בהן בשטח, יפונו לחדר מיון.
  5. תרופות – שימו לב שהמשחק אינו יכול לספק לכם את התרופות שאתם זקוקים להם, הביאו אותן אתכם. אנו איננו רשאים לתת לקטינים תרופות ללא אישור מפורש מהוריהם.
  6. ביטחון אישי – היו אחראיים לביטחונכם האישי – אל תלכו לטייל רחוק משטח המשחק באמצע הלילה, תשמרו על כך שאתם אוכלים, שותים ונוטלים את התרופות שאתם צריכים לקחת. לא לקשור שחקנים אחרים לא לאפשר לאחרים לקשור אתכם בצורה המסכנת או גורמת אי נעימות.
  7. הדלקת אש וחוקי המקום- אין להדליק אש מחוץ למקומות הייעודיים. לבירור יש לפנות לא. משחק.  מתבקשים לציית לחוקי המקום ולשמור על המתקנים.
  8. לחימה במבנים – לוחמה בתוך שטח בנוי אינה בטוחה. כלל השחקנים מתבקשים לגלות עירנות ולהשתדל להימנע ממנה.
  9. בעיות ושאלות  – שאלות בנושא חוקי הלארפ או דיווח על שחקנים בעייתיים יכול לעשות מול כל מנחה בשטח שיסומנו בצורה ברורה, או בעמדת המאסטרים.
  10. ציוד אישי – המשחק אינו אחראי על הציוד שלכם. אל תביאו דברים שאתם לא צריכים, שמרו על דברים בעלי ערך עליכם, ותהיו אחראיים על הציוד שלכם. אין לגעת בציוד של אנשים אחרים.
  11. התנהגות בין אישית – אנא שמרו על המרחב האישי של אנשים אחרים. אין לגעת באנשים אחרים ללא הסכמתם. כמו כן, אין להשתכר ויש לעשות שימוש מושכל בחומרים אחרים. לקטינים אסור לשתות אלכוהול בשטח המשחק וכל הגשה של אלכוהול לקטין אסורה בהחלט.
  12.  הטרדה ומצוקה – במקרה ואתם מרגישים מצוקה אישית אנא פנו למאסטר הקרוב אליכם או לאנשי צוות מרחב בטוח.

תוכן עניינים

חוקי אינפליי

  1. שחקו דמות בהתאם ליכולות ולמראה שלכם – לדוגמה איש בגובה מטר תשעים לא ישחק ילד משכנע במיוחד.
  2. דרישות תחפושת מינימליות – ליברה מתנהל בעולם שהסגנון שלו שואף השראה מימי הביניים מאוחרים או הרנסנס – התלבשו בהתאם.
  3. שימו לב! חולצות טריקו, חולצות עם כיתובים או הדפסים בולטים, ג'ינסים ומכנסיים מודרנים אחרים אסורים ואנו שומרים לעצמינו את הזכות לא להכניס למשחק אנשים אשר הגיעו לבושים ללא תלבושת מינימאלית!
  4. תגיבו למה שקורה לכם – אל תחליטו על דעת עצמכם שדברים לא משפיעים עליכם. אם לא תגיבו למה ששחקנים אחרים עושים, למה שהם יגיבו למה שאתם עושים?
  5. אל תפריעו למשחק של האחר עם האוף-פליי שלכם – אלא אם כן מדובר במקרה חירום.
  6. אם אתם מרגישים שהצד השני מרמה אנא פנו למנחה, אין לפתח ויכוחים קולניים על רמאות עם שחקנים אחרים.

חוקי לחימה

  1. במשחק מותר השימוש אך ורק בכלי נשק תקניים שעברו בדיקה ואושרו בשטח המשחק.
  2. אין לכוון לראש או למפשעה. במידה ושחקן נפגע בטעות באיברים אלו, יש לעצור את הקרב ולוודא עם השחקן שנפגע האם אפשר להמשיך. פגיעה זו לא תחשב למניין הנק"פ שיורד.
  3. כל פגיעה מנשק, קליע קסם, נשק חם, חץ וכן הלאה ,בכל חלק של הגוף (מלבד הנ"ל), מורידה נק"פ אחד בלבד.
  4. שחקן שהנק"פ של דמותו ירד לאפס ישחק גסיסה. אם בתוך 10 דקות מרגע הפציעה לא הוחל טיפול של מרפא,  הדמות מתה, ועל השחקן לפעול בהתאם לחוקי המוות.
  5. דמות בסיסית יכולה להשתמש בנשקים עד 70 ס"מ וסכינים בלבד. נשקים מורכבים יותר כגון נשקים דו ידניים, קשתות, חניתות, נשקי הטלה וכו' זמינים רק לסייר ראשי.
  6. ניתן לבצע וידוא הריגה על ידי קירוב של כלי הנשק לגרון של דמות שהגיע ל0 נקודות פגיעה ושוכבת על הקרקע ולהגיד "וידוא הריגה". דמות זו אינה גוססת יותר ומתה מיידית (כאשר יש יכולת המאפשרת להחיות דמות לאחר מוות יהיה ניתן לעשות זאת גם כ10 דקות לאחר המוות)
  7. שריונות ויכולות מוסיפים לסך נקודות הפגיעה של הדמות ולא מונעות פגיעה אלה אם כן נאמר אחרת.
  8. גלו ערנות ליד תפאורה משחקית או ציוד ותפאורה של שחקנים! כבדו את הרכוש של אחרים! אין לחימה בפונדק!
  9. אין מכאניקת שיסוף גרון, אין מכאניקת דקירה בגב, אך שחקו את זה במידה וקורה.
  10. כל שריון מוסיף שתי נקודות פגיעה– בין אם הוא עשוי מעור, מתכת או מחומר אחר. על מנת שהשריון יחשב, עליו להגן על הטורסו והידיים או הרגליים לפחות.

על נקודות פגיעה:

  1. נקודות פגיעה (או נק"פ) מייצגות את הבריאות של הדמות. כל נקודת פגיעה מייצגת מכה נוספת שהדמות יכולה לספוג עד שהיא תעבור למצב גסיסה(ראו חוקי מוות).
  2. כל דמות מתחילה את המשחק עם 2 נקודות פגיעה.
  3. במהלך המשחק רופא יחזיר לך את נקודות הפגיעה שאיבדת במהלך "טיפול".
  4. נקודות פגיעה של הדמות, כולל נקודות הפגיעה הנוספות משריון מתחדשות במלואו במהלך שנת לילה.

חוקי מוות

  1. שחקן שהדמות שלו ירדה ל-0 נק"פ ישחק מצב גסיסה. במצב זה הדמות לא יכולה לזוז אך יכולה לקרוא לעזרה. מצב גסיסה נמשך 10 דקות.
  2. אם לאחר 10 דק' לא הצילו את הדמות, הדמות נחשבת כמתה. לאחר 10 הדק' הללו על השחקן להגיע לעמדת מאסטרים. הדמות מתה לעד.
  3. שחקן שדמותו מתה, יקום ממקומו, יכניס את נשקו לחגורה, ישים את ידיו על הראש וילך ישירות לעמדת המנחים הראשית.
  4. שחקן שדמותו מתה, יכול לבחור לחזור למשחק עם דמות אחרת.
  5. במידה והדמות הגיעה ל0 נק"פ אך לא מתה (כלומר טופלה) , הדמות מקבלת מום. מום שכזה הוא לבחירת השחקן, והוא לא יתרפא עד סוף המשחק אלא בנסיבות מיוחדות.
  6. שחקן שנמצא בשטח המשחק עם ידיים על הראש איננו חלק מהמשחק ויש להתעלם ממנו לחלוטין. הדמות אינה קיימת מבחינת הדמויות האחרות ואין שום דרך לגעת בה, לחוש אותה או לתקשר איתה.

מומים

  1. מומים מחולקים לשני סוגים: מומים פיזיים כגון עצם שבורה, רעידות, כאבי ראש קיצוניים וכד', ומומים נפשיים כגון פוביה, בלבול וכד'.
  2. דמות אשר הגיעה לאפס נקודות פגיעה מכל סיבה מקבלת מום (השחקן בוחר את המום שהדמות ספגה – אין רשימה של מומים), גם אם ריפאו את הדמות מיידית (רפואה, שיקוי, יכולות קסומות וכד').
  3. המום לא חייב להיות קיצוני (הוא יכול להיות גמגום קל, פחד מנשק וכד'), הבחירה נשארת בידי השחקן.
  4. מומים הינו אמצעי רול פליי ואין השפעה ברורה על אופי המשחק שלכם. עם זאת, מצופה שדמות עם רגל שבורה לא תמשיך את המשחק כרגיל ותראה את הכאב אותו היא חשה, ודמות עם בלבול לא תעביר הרצאה. המומים חלק מהמשחק ונועדו להעשיר אותו ולא לחסום אותו, התייחסו אליהם ככאלו.
  5. שימו לב שהמום שאתם בוחרים נשאר איתכם להמשך המשחק, קח שהקפידו לבחור משהו שיפתח את המשחק שלכם ושל האחרים סביבכם ולא יגביל אותו.
  6. דוגמאות למומים – צליעה, קשיי נשימה ושיעולים, עין חסרה, אובדן זיכרון חלקי, קבלת פלאשבקים מהתקרית שהובילה לפגיעה או התקפי רעד. זכרו שהשחקן יוצר את המום שהדמות ספגה, אין צורך בהכרח לבחור מהרשימה.

חוקי גניבה, כיוס וביזה

  1. שחקן המעוניין לגנוב, יכול לגנוב אך ורק פריט משחקי (שהמשחק סיפק) נדרש לעשות זאת באמת, ולהתמודד עם ההשלכות. כמו כן עליו לדעת איך נראים חפצים משחקיים כדי להבדיל.
  2. ניתן לגנוב אך ורק ציוד משחקי ובשום פנים ואופן לא ציוד פרטי של שחקן אחר. אם אתם לא בטוחים אם הציוד הוא משחקי תשאלו מאסטר, תקראו לפני מה קיים במשחק ושננו את הלוח בעמדת המאסטרים.
  3. ביזה של גופה/אדם גוסס, תתבצע ללא מגע ועל ידי בקשה מהשחקן שנבזז לתת את כל הרכוש המשחקי שעליו לבוזז (לא ניתן לבזוז ציוד אישי).
  4. בשום מקרה לא ניתן להרים ולקחת תיבות שאינן שלכם.

שיקויים וחוקי הרעלה

  1. לכל שיקוי במשחק מוצמדת מדבקה המפרטת את סוגו והשפעתו .
  2. אין לשתות את תכולות השיקוי באמת, השיקויים מיועדים לדמויות ולא לשחקנים. יש לשחק את שתייתו ולאחר מכאן, בזמנכם החופשי, להחזיר את השיקוי המשומש לעמדת המאסטרים.
  3. לשיקויים רעילים תצורף מדבקה נוספת עם השפעת ההרעלה, אותה יש להדביק על כוס המשקה או צלחת האוכל אותה אתם רוצים להרעיל. במקרה שהורעלתם, שמרו את הפתק אשר מצורף, כל עוד ההשפעה תקפה.
  4. כל שיקוי מספיק לגרימת ההשפעה לדמות אחת בלבד.
  5. על מנת לבטל השפעת שיקויי יש להשתמש בשיקויי הנוגד אותו או יכולת המסוגלת לכך.
  6. דמות אשר שתתה שיקוי נדרשת לקרוא את הפתק ולעקוב אחר ההשפעות שלו. יתכן והשיקוי ירעיל את הדמות ותוך כמה זמן תמות, במקרה זה יהיה כתוב בסוגריים (לטובת הרופא) איך מבטלים את הרעל.
  7. דמות שהורעלה יודעת שהיא הורעלה ושעליה לחפש עזרה.
  8. דמות אשר עבר הזמן בו היה עליה לטפל בעצמה מתה מיידית ולא נכנסת למצב גסיסה.
  9. שחקן שדמותו מתה מהרעלה יפעל בהתאם לחוקי המוות.

חפצים קסומים, מבורכים ואחרים

  1. משחק ישנם חפצים מיוחדים בעלי יכולות קסומות או השפעות מכאניות אחרות, חפצים כאלו הם אך ורק חפצים שהמשחק סיפק. שחקנים לא יכולים להביא למשחק חפצים קסומים על דעת עצמם וללא אישור מאסטרים, לא יוצא מן הכלל.
  2. יש להערך לכך שכל חפץ מוקסם נחשב כ"חפץ משחקי" ויכול לעבור לשחקנים אחרים לפי התנהלות המשחק או ראות המאסטרים.
  3. כל השפעה של שיקוי או חפץ קסום הוא יחידנית ולא מצטברת, לא ניתן להנות מאותה השפעה יותר מפעם אחת באמצעות חפצים שונים. לדוגמה – דמות בעלת שני חפצים שונים שכל אחד מהם נותן נק"פ אחד תקבל רק נק"פ אחד סך הכל ולא שניים מהשילוב ביניהם. הדבר נכון גם לגבי שיקויים וקסמים, בעוד שניתן לשלב שיקוי שנותן נק"פ עם טבעת שנותנת נק"פ ולקבל שני נק"פ, לא ניתן לעשות את אותו הדבר עם שני שיקויים או שתי טבעות.

מקצועות ויכולת

  1. כאשר שחקן בונה דמות, הוא בוחר 2  מתוך 6 מקצועות בתור המקצוע הראשי שלו, בו תהיה לו גישה לכל היכולות הסטנדרטיות, ובנוסף, אם זה לא המשחק הראשון שלו במשחק, הוא יקבל אפשרות לשדרג את אחד המקצועות למקצוע מומחה  בה ויקבל יכולות מתקדמות במקצוע זה.
  2. המקצועות הם: פייטן, יוצר, מיסטיקן, סייר, מלומד ורופא.
  3. לחלק מהמקצועות יהיו עמדות שהם יצטרכו להשתמש בהם כדי להפעיל את יכולתיהם (מרפאה לרופא, סדנא ליוצר וכולי). בכל עמדה יהיה מאסטר באינפליי שאחראי עליה ועל המקצוע, והאינטרקציה מולו תהיה באינפליי בלבד.
  4. העמדות המדוברות הן העמדות שצוות המשחק מספק בלבד! צוות המשחק יקים עמדה מרכזית אחת מכל סוג, והיא תשמש את כל שחקני המשחק, ורק היא. לא ניתן להקים עמדות במסגרת המחנות.
  5. ילדים בגיל 13 ומטה מתחילים עם מקצוע מתלמד.

מסחר וסחורות

  1. המסחר במשחק מתנהל בסחר חליפין ולא באמצעות מטבע. המשחק מעודד אתכם לסחור בסחורות, שירותים וידע.
  2. כל דמות במשחק מסוגלת לסחור.
  3. כל קבוצה תתחיל עם כמות מאוד גדולה של זוג סחורות שאופייניות לה. זהו מאגר הסחורות הראשי שלה, ולאחר שיגמר תוכל להשיג רק סחורות מעטות.
  4. דמויות רבות יתחילו עם מידע אותו יספק להם צוות המשחק. מידע זה הוא רב ערך, וכדאי לחשוף אותו בתבונה ובאופן מבוקר לדמויות האחרות, עדיף במסגרת תמורה ראויה. המשחק מעודד אתכם לא לשתף את המידע הזה באוף פליי מחוץ לקבוצה שלכם על מנת לשמור על רוח הסחר וחלוקת המידע למשחק עצמו.
  5. כל הסחורות בעלות השפעה מכאנית יסופקו על ידי המשחק ועל ידי המשחק בלבד, לא ניתן להשתמש באופן מכאני בדברים שלא סופקו בידי המשחק. אם יש ספק אם סחורה כלשהי היא בעלת השפעה מכאנית ניתן לשאול בעמדת המאסטרים.
  6. כל הסחורות מתאפסות בסוף כל משחק, ואינן נשמרות למשחק הבא.

משימות, מטרות וקווי עלילה

  1. כל קבוצה שאינה קבוצת נוודים תגיע למשחק עם שלוש מטרות אותה היא תרצה להשיג. מטרות אלו ייצגו את הקשיים והבעיות שפוקדות את היישוב ומפריעות לסגנון חייהן.
  2. כל מטרה תותאם באופן ייחודי לקבוצה ולסגנון המשחק שלה בשיתוף עם צוות המשחק. כל מטרה תותאם באופן ייחודי לקבוצה ולסגנון המשחק שלה בשיתוף עם צוות המשחק. הפתרון יכול להיות מכני לחלוטין, נראטיבי לחלוטין, ולרוב יהיה שילוב בין השניים. דוגמאות למטרות אפשריות הן מאגר מים מורעל, מחלה שפוקדת את התושבים, מחסור במזון, מתקפות חוזרות ונשנות מחיות פרא מפלצתיות, קללה שמאיימת להביא לאובדן הכפר כולו או כל דבר אחר שמתאים לאופי הקבוצה שלכם ותואם עם צוות המשחק.
  3. הקבוצות אינן מחויבות להצליח להשיג את מטרותיהן, אך זה ישפיע על נקודת הפתיחה שלהם במשחק הבא.
  4. קיימים גם קווי עלילה משחקיים בהם השחקנים יוכלו לשחק. אף אחד מקווים אלו לא מהווה את "העלילה של המשחק", אך זהו תוכן נוסף אותו המשחק מספק ויעבוד באופן דומה למטרות הקבוצתיות.